America's Cup - shrnutí legendárního 34. ročníku

13.10.2013 21:23

Ano, ačkoliv 34. ročník America's Cup skončil teprve před pár dny, na základě jeho mimořádného průběhu lze bez nadsázky říci, že tento ročník bude považován za vskutku legendární a ještě spoustu let se o něm bude hovořit a vzpomínat na něj!

 

 

Trocha historie

Nejstarší jachtařský podnik a vrchol současného mezinárodního jachtařského sportu vznikl před 150 lety jako sázka dvou zámořných gentlemanů. Svůj název toto klání získalo podle slavné jachty Johna Coxe Stevensona z roku 1851 jménem Amerika.

Princip tohoto klání je prostý - 2 jachty mezi sebou závodí v sérii závodů na předem daný počet vítězství. První jachta, která dosáhne kýženého počtu vítězství, se stává držitelem trofeje.

Klání se účastní vždy jednak obhájce loňského vítězství a pak vyzyvatelská loď pro daný rok. Do roku 1970 se vždy jednalo o jediného vyzyvatele, od té doby se vyzyvatel určuje v sérii závodů (konajících se před samotným kláním America's Cup).

Co se týče účastnických závodních lodí, ty se samozřejmě vyvíjely v čase. Aktuálně se využívají závodní katamarány AC72, které dosahují průměrné rychlosti 30 uzlů (56 km/hod) a dokáží ve spičkách přesáhnout i 40 uzlů (74 km/hod).

Ohledně lokace závodů pro 34. ročník se vedla poměrně zdlouhavá jednání, ze kterých na konec vzešlo vítězně San Francisko, jehož záliv nabízí jednak poměrně stabilní počasí z pohledu větru a rovněž je velmi atraktivní z pohledu diváků, neboť většina závodu je dobře sledovatelná přímo z pobřeží.

 

 

Výjimečný 34. ročník

Letošním obhájcem trofeje byl loňský vítěz - Oracle Team USA (reprezentující klub Golden Gate Yacht Club z USA). Vyzyvatel vzešel z tria lodí: Artemis Racing (klub Kungliga Svenska Segelsällskapet ze Švédska), Emirates Team New Zealand (klub Royal New Zealand Yacht Squadron z Nového Zélandu) a Luna Rossa Challenge (klub Circolo della Vela Sicilia z Itálie). O právu vyzyvatele rozhodla série závodů Louis Louis Vuitton Cup, kterou vyhrál tým Emirates Team New Zealand (přezdívaný Kiwi).

Pohár Ameriky letos začal 7. září a budoucí vítěz potřeboval zvítězit celkem v 9 závodech, resp. v případě Oracle Team USA dokonce v 11 závodech (2 body představovaly penalizaci za nedovolenou zátěž v rámci přípravných závodů).

Výbornou připravenost a formu Kiwi tým prokázal při prvních 8 závodech, po kterých vedl na týmem Oracle 6:0 (vítězství týmu z USA ze 4. a 8. umazala již zmíněná 2 bodová penalizace). To bylo 14. září a týmu z Nového Zélandu k celkovému triumfu stačila pouhá 3 vítězství! (a tým Oracle jich potřeboval celých 9...). 18. září, po 11. závodě už byl stav 8:1 ve prospěch Kiwi týmu a Novému Zélandu v té době stačilo vyhrát jediný závod, aby opanovali letošní Pohár Ameriky! Ale jak již název článku napovídá - tento ročník měl napsán mnohem komplikovanější a dramatičtější scénář...

Tým Oracle se vzdemul k "poslednímu vzepětí" a v následujících 7 závodech v řadě (proloženými několika zrušenými závody díky nestálému počasí) se mu podařilo zvítězit a srovnat skóre na 8:8. A tak 25. září letošní 34. ročník America's Cup dospěl do svého velkého finále - o celkovém vítězi musel rozhodnou jediný poslední závod (aneb "vítez bere vše").

Tým Kiwi měl výhodu na startu, kterou dokázal zužitkovat v průběžném vedení v závodě. Nicméně tým Oracle si po neskutečném "návratu do závodu" již nechtěl nechat vítězství ujít a to se skutečně stalo - v průběhu závodu američané své novozélandské soky předehnali a vítězství si již nenechali ujít.

 

 

Zápis do historie

Čím že tedy byl letošní 34. ročník Poháru Ameriky výjimečný?

  • jednalo se o historicky nejdelší závod v historii America's Cup (z pohledu počtu dní - celkem 19)
  • uskutečnilo se nejvíce závodů v historii AC - celkem 19 (17 závodů na skóre 9:8 + 2 závody navíc na penalizaci Oracle)
  • teprvé potřetí v historii vítěze určil rozhodující závod ("vítěz bere vše"); předtím se tak stalo v letech 1920 a 1983
  • a hlavně neuvěřitelným "návratem" týmu Oracle, který dokázal zvrátit nepříznivý stav 1:8 (jedná se o jeden z největších "návratů" ve sportu vůbec)

 

Krásné shrnující video z posledního 19. závodu můžete zhlédnout pod článkem.