Jaké vysílačky?

Typy radiostanic

Vysílačku nebo-li radiostanici najdete na každé charterové lodi. Jedná se o vestavěný model s napájením z lodního akumulátoru a s anténou vyvedenou nahoře na stěžni, aby byla slyšet co nejdále. Vysílačka má přepínatelný výkon většinou 1 W / 25 W a pracuje v části pásma VHF vyhrazeného pro lodní přepravu okolo 156 MHz zvané též MARINE. Vysílačka má přímý přístup na nouzový a komunikační kanál CH16. Jak se ovládá najdete ve zvláštním článkuKomu tak ale vysílat? Kdo vás bude slyšet? A jak se domluvit s výsadkem na břehu, ať koupí toho rumu raději více? Čtěte dále!

 

Jakou vysílačku zvolit? Co je to UHF, VHF, PMR, Marine?

Při výběru radiostanice (vysílačky) máte na výběr z více řešení. Nejzásadnější je však výběr frekvenčního pásma (viz nadpis v titulku), ve kterém bude radiostanice přijímat a vysílat. V našem eShopu Yachtmeni jsme pro vás připravili výběr nejzajímavějších modelů na trhu. Než ale začnete s nákupem, musíte si tedy nejprve odpovědět  na otázku:

 

Budete používat vysílačku v ČR nebo na moři či snad obé?

Samozřejmě minimální počet vysílaček k použití jsou 2. Pokud hodláte používat vysílačky jen na domluvu s výsadkem na pevninu, který byl vyslán pro čerstvé pečivo, ovoce a zásoby alkoholu (jež se mezitím povážlivě ztenčily) a nemůžete nebo nechcete z důvodů placení na ně čekat na stejném místě, nebo jste vyslali na průzkum váš gumák a čekáte na zprávu, pak vystačíte jen s jednou další vysílačkou pracujícím v pásmu Marine.

Máte-li však s vysílačkami větší plány, chcete-li se domlouvat už cestou ve více autech nebo je využijete i na turistických výletech, při práci nebo jen tak pro zábavu, budou vás zajímat všechny níže uvedené frekvence.

 
 
Na výběr máte z možností:
 

CB

CB pásmo je uvolněno pro občanské použití. Problematika CB stanic a vysílání v CB pásmu je dobře popsána na řadě webů. Trochu ji tedy u nás odbydeme, ačkoliv by měla být rozsahem asi největší.

CB radio pracuje v pásmu 27 MHz, délka vlny je 11 metrů (CB z anglické zkratky Citizen Band – občanské pásmo) na 80 kanálech. Povolený výkon je max. 4 W. Modulace je frekvenční. Označuje se FM. Více na: http://www.ctu­.cz/…_2005_22­.pdf .

Původně u nás bylo povolené pouze základní pásmo 40 kanálů na frekvencích 26,965 až 27,405 MHz. Dnes můžeme používat rozšířené pásmo 80 kanálů v rozsahu 26,565 až 27,405 MHz. Ale do ruky se vám snadno dostane i vysílačka disponující 200 (příp. 240) kanály. Obvykle budou roztříděny do pásem "A" až "E", každé po 40 kanálech, týká se např. stanic Allamat, ale i jiných. V tom případě jsou legální pásma "B" a "C" (C je základní), a ta ostatní nesmíte ve vysílačce ani mít, natož je používat. Na některých radiostanicích (např. President) můžete povolené frekvence naleznout pod písmenem "D", jako "německá norma".

Většina vysílaček má ale jen kanál 1 až 40, bez volby pásma označeného písmenkem. Pak je to těch základních 40 kanálů pásma C, protože pásmo B je povolené až několik posledních let. I když je legálních 80 kanálů, tak na některých z nich funguje zvláštní režim s jinými pravidly.


Dnes je používáno například kamiony pro domlouvání na silnicích, radioamatéry, členy rodiny. Výhodou je velká základna nadšenců. Výkon 4W a více wattů (u exportních verzí). Nevýhodou zejména rozměry antén. Platí totiž, že větší anténa má větší dosah. Dnes už jsou ale k dispozici i malé nenápadné CB antény magnetické o délce okolo 30-65cm, které lze napojit na vynikající malé ruční vysílačky s výkonem 4W.  Máte tedy 2 v 1.

U nás už je povolená pouze frekvenční modulace (FM), ale některé stanice umožňují přepnutí na starší amplitudovou (AM), která se používá např. v Polsku.

 

Volací kanály – doporučení platné v Evropě:

  • Kanál 1 ( FM) - jako svolávací v FM modulaci
  • Kanál 4 ( AM) - jako svolávací v AM modulaci
  • Kanál 9 ( AM / FM) - jako nouzový kanál
  • Kanál 19 ( FM) - jako informační kanál pro řidiče
  • Kanál 10 ( FM) - jako informační kanál pro řidiče v ČR

Přednosti:

  • CB vysílačky jsou prostě klasika a lze je doporučit každému, kdo s vysílačkou hodlá navazovat sociální kontakt. Je to tedy i takový Facebook na radiových vlnách! ;-) Na vlnách CB nejste nikdy sami a tak je to takové suchozemské VHF marine pásmo, kde se dá dovolat pomoci. Do auta určitě nejvhodnější, pokud chcete komunikovat i s jinými řidiči, dozvědět se dopravní info od projíždějících kamioňáků nebo si od nich vyslechnout varování před radary.
  • Větší dosah spojení - podmíněn ovšem velkou anténou umístěnou na střeše vozu (zpravidla 1-2m).

Slabiny:

  • Někdy větší rušení pásma.
  • Nedomluvíte se s lodní vestavěnou radiostanicí.
  • Dražší a větší než PMR.

Dosah v terénu:

  • 2–15km, při velké anténě i dále
  • Dosah CB vysílaček však záleží na okolnostech. Orientačně poslouží tento obrázek:

Yachtmeni - vysílačky, dosahy radiostanic

 

PMR

 

PMR jsou přenosné radiostanice určené pro provoz ve veřejném pásmu 446 MHz. Jedná se i o stanice walkie-talkie, prostě většinu běžně prodávaných stanic třeba v supermarketech - patří k nejlacinějším, ale také nejméně výkonným. Mezi jejich kvality patří čistý zvuk bez šumu a pokročilé funkce jako selektivní volba (vytváří dojem, že jste na kanálu sami) , hlasová aktivace (VOX) a příjem hovoru. Pro komunikaci je vyhrazeno 8 kanálů. Oproti CB radiostanicím pracujícím v pásmu 27 MHz (to jsou ty, co najdete třeba v kamionech) nabízí PMR vysílačky v pásmu 446 MHz sice nižší dosah, ale zato komfortnější spojení a díky menším rozměrům a nárokům na napájení jsou vhodné do terénu (jako náhrada mobilního telefonu). Používání PMR vysílaček je povoleno všem generální licencí ČTÚ a evropskou licencí obecně v celé EU.

Přednosti:

  • PMR vysílačky jsou vhodné pro lidi, kteří se vysílačkami nechtějí nijak hlouběji zabývat! Je to nejsnazší cesta jak vysílačky používat! Jsou malé, skladné, levné a potřebují malé napájení. Na moře se hodí jako laciné spojení s jednotlivými námořníky, jež se rozprchli po městě nebo s výsadkem na gumáku. Na turistické, horské výpravě či moto nebo kole je také užijete.

Slabiny:

  • Slabinou vysílaček PMR je nemožnost volby jiné či připojení externí antény - z auta budete slyšet díky nízkému výkonu jen tam kam vidíte, tedy pár set metrů!!!
  • PMR vysílačky vysílají výkonem 0,5W.  Řešením je mezinárodní verze vysílačky, která vysílá výkonem i 4W, je ale zase cenově výše, asi jako dualband. Dále mají stejné slabiny / výhody jako UHF!!
  • Byly by dobré, ale ten dosah!! Za pár set korun navíc můžete mít dualband s výkonem 5 a 4W a máte výhody všech pásem UHF, VHF, Marine i PMR! Cenou za to je složitější ovládání. Pokud chcete jednoduché ovládání (tzv. blbovzdorné:-), velký dosah a ještě robustní provedení, co něco vydrží, volbou je v tomto případě PMR profi stanice,  s výkonem 0,5-10W, kde si výkon naprogramujete snadno, kanály s různým výkonem pak přepínáte pouhým pootočením kolečka. Tip: INTEK MT-446W10 PMR 10W

     

Dosah v terénu:

0,5–2km, při přímé viditelnosti i dále

 

UHF

UHF (Ultra High Frequency, UKV)400-470 MHz. Užití těchto pásem je vyhrazeno radioamatérům (členům Českého radioklubu) a některým veřejným organizacím a soukromým firmám, jako jsou např. policie, hasiči, záchranná služba, taxikáři, bezpečnostní agentury. Pracují zde i další radiokomunikační služby (mob.telefony, Wi-Fi).

Nicméně i v pásmu UHF najdete několik sdílených frekvencí určených k volnému použití!

Součástí pásma UHF je i PMR (viz výše).

 

Přednosti:

  • UHF variantu volte v případě, že máte v plánu využívat radiostanice v hustě zastavěnných oblastech /městech/, v budovách a na staveništích, kde se nachází větší počet různých překážek. Signály UHF mají lepší tendenci pronikat dřevem, ocelí, betonem a mají tak lepší dosah v městském prostředí.
  • Navíc varianta UHF poskytuje uživateli možnost využítí provozu v hromadné radiokomunikační síti / provoz přes radiové převaděče / pro které byly Českým Telekomunikačním Uřadem, ČTÚ tyto frekvence vyčleněny. Pokud si nejste jisti použitím a chcete jednu universální frekvenci zejména pro použití uvnitř budov v ČR, zvolte UHF. Vysílají výkonem 1W- 4W (10W).
 

Slabiny:

  • Slabinou pro vás ale bude, že se nedomluvíte s lodní vestavěnou radiostanicí! Typicky CH16 (kanál 16) určený na moři k navazování spojení. Nemají ani rychlou volbu tohoto kanálu na klávesnici v případě nebezpečí.
  • UHF frekvence se sice dobře odráží od překážek, ale zase se hůře "ohýbá" ve volném prostoru! To znamená, že jsou striktně omezeny krajinými překážkami typu kopec, horizont.
  • Chcete-li vysílat v terénu, pak se UHF signál odráží místo aby pronikl listím, což znamená nižší dosah oproti VHF.
  • Na moři jsou tedy k ničemu nejen kvůli frekvenci jak takové, ale i k jejímu šíření. Budou sloužit jen ke komunikaci s vaším výsadkem. Byť máte alespoň výhodu většího výkonu oproti PMR a možnosti připojení externí antény. Tuto výhodu ovšem využijete jen v přístavu.

Dosah v terénu:

2–15km.

 

VHF

Very High Frequency /VHF/ -  jsou kmitočty využívané u vysílaček pracujících v pásmu 130-174 MHz . Tedy šírší pásmo než jsou vysílačky Marine pracující v námořních frekvencích. VHF frekvece využívají i letadla pro komunikaci s řízením provozu.  Ruční stanice obvykle pracují s výkonem 1W-5W (10W).

Přednosti:

  • VHF variantu volte v případě, že máte v plánu využívat radiostanice venku a v oblastech, které jsou relativně bez překážek, tedy bez husté zástavby. VHF signály se lépe a dál šíří volným prostorem a mají tak lepší tendenci "obejmout" zemi. Poskytují lepší výkon venku nebo v rozlehlém terénu. Na VHF stanici naladíte i námořní kanály. Musíte si jen trochu s radiostanicemi rozumět nebo si prostě uložit oblíbené frekvence přímo do stanice. Také VHF stanice mají v ČR vyhrazené obecně sdílené frekvence od ČTÚ. I na VHF frekvencích najdete radiové převaděče, abyste se dovolali i za kopec.
  • Předností je vyšší výkon než u PMR! Větší dosah, robustnější stanice a hlavně možnost připojení externí antény - což může být klidně 20cm drát na magnetu, který prostě jen umístíte na střechu auta a domluvíte se na 10Km.

Slabiny:

  • Z hlediska použití na moři to chce větší přípravu než s vysílačkami Marine, jež jsou na moře dělané. Je dobré mít buď vysílačku jež umožňuje programování kanálů přes klávesnici nebo mít kabel do PC a sw k tomu, abyste si mohli naprogramovat převaděče, ale zejména námořní kanály. Nemusí mít také DW (dulawatch) - tedy poslech více kanálů najednou. Typicky CH16 (kanál 16) určený na moři k navazování spojení. Nemají ani rychlou volbu tohoto kanálu na klávesnici v případě nebezpečí. Nejsou dělané do špatného počasí. Nejsou obvykle vodotěsné.
  • Jsou dražší, větší a těžší, než PMR stanice.

Dosah v terénu:

2–15km.

 

DUALBAND

 

Vysílačky Dualband kombinují pásma UHF, VHF, MARINE a PMR  a tak se můžete rozhodnout, jaké pásmo a jaký výkon kde použijete.

Frekvence VHF UHF PMR

Dualbandové stanice lze provozovat na sdílených kanálech na základě všeobecného oprávnění ČTÚ bez dalších povolení.

PMR frekvence a Sdílené kanály ČR na základě ( GP - 05 -1994) - Frekvence.pdf (53kB)

Podrobnější informace např. zde nebo web ČTÚ.

Přednosti:

  • Stanice v těchto pásmech mají standardně výkon 1 a 5W pro VHF a 1 a 4W pro UHF , mají oddělitelnou anténu, na kterou se dá napojit externí anténa - třeba v podobě magnetky na střechu auta a tak výrazně zvýšit dosah.
  • S dualbandem lze využívat i kanály PMR nebo sdílené kanály UHF či VHF. Čili je to řešení i do auta, když si koupíte Magnetku, dosah se zvýší na kilometry i v zalesněném terénu. Jinak samotné zvýšení výkonu jen v autě není nijak velký rozdíl oproti PMR.
  • Výhodou je opravdu velká univerzálnost. Kromě CB pásma je tam vše a můžete tedy zvolit pásmo dle použití - UHF pro budovy ze železobetonu, VHF pro přírodu nebo PMR jako legislativně čistý univerzál. Lze si naprogramovat i námořní kanály a tak pohodlně přepínat.
  • Dualband vysílačky může být stejně velká jako nejmenší PMR vysílačka a je jen o pár set Kč dražší. Viz zde.
  • Toto je asi nejvíce doporučeníhodná varianta, pokud chcete vysílačky i na komunikaci nejen na moři, ale i cestou v autě nebo v ČR při jiných aktivitách. Tedy mít jednu univerzální vysílačku a jste technicky zdatní.

Seznam sdílených kanálů pro pro radiostanice

Používaná kmitočtová pásma

Slabiny:

  • Nejsou blbovzdorné. Svěříte-li neodborné obsluze a nezamknete klávesnici už se s ní nedomluvíte.:-)
  • Tyto stanice jsou určeny pro radioamatéry případně lidi technicky zdatnější, kteří jsou schopni si něco o radisotanicích nastudovat. Obsahují velké množství nastavení, které je potřeba udělat předtím, než je začnete vůbec používat
  • Stanice nejsou ani voděodolné, což může být problém v horším počasí.

Dosah v terénu:

2–15km.

 

MB

Middle Band Frequency /MB/ 66-88MHz.  Toto pásmo u nás dnes využívají především dopravní a zdravotní služby, taxislužby, SÚS a řada dalších podniků. Z historického hlediska toto pásmo již není více podporováno a postupně se přechází se na pásmo VHF a UHF.  

MD variantu volte jen v případě, že potřebujete komunikovat s výše zmíněnými složkami, které toto pásmo stále používají. Na moři Vás nikdo neuslyší!

 

HF

Krátké vlny (KV)

HF - Anglicky High Frequency nebo také Short Wave (SW) jsou kmity o frekvencích 3 – 30 MHz. Využívá se pro radiokomunikace na střední a velké vzdálenosti, rozhlasové krátké vlny, amatérská pásma. HF vlny se nijak výrazně neohýbají za horizont. Odrážejí se ale od horních vrstev atmosféry (Ionosféra). Tento jev se nazývá refrakce. Pečlivou volbou frekvence, která záleží na denní (noční) době, lze dosáhnou patřičného odrazu a vysílat tak na velmi dlouhé (celosvětové) vzdálenosti. Tohoto jevu využívají hlavně radioamatéři.

V námořní dopravě jsou tyto stanice využívány při oceánské plavbě. Loď by tedy měla být vybavena nejen stanicí VHF, jež slouží na dorozumívání v pobřežní plavbě (do 30NM), ale i stanicí HF, jež je sice náchylnější na rušení, ale udává se dosah okolo 200NM u menších plavidel.

Více o HF pásmu.

 

Letecké

Letecké radiostanice musí splňovat nejen schopnost vysílat v určitém pásmu (118.000-136.975 MHz), ale i mít patřičný kanálový rozestup 8,33 kHz v letecké komunikační službě. Novými radiostanicemi budou muset být vybavena všechna letadla uvedená do provozu po 17. listopadu 2013. Kompletní přerod by měl být dokončen do konce roku 2017.

Přehled stanic v leteckém pásmu, frekvence, kmitočty .

 

 

Přehledové přijímače - scannery -skenery

Přehledové přijímače slouží pouze k příjmu vysílání. Nelze s nimi tedy vysílat. Pracují v širokém spektru frekvencí, zahrnující napříkla všechny uvedená pásma na této stránce. Vlastnictví takového přijímače umožňuje nejen poslouchat provoz letadel, lodí nebo kamionů, ale i zachytávat hlášení meteo služeb na oceánu, atd.

Jak vybrat přijímač pro radiomonitoring?

 

Marine

Marine, také lodní radiostanice jsou VHF radiostanice určené pro námořní, pobřežní a říční komunikaci na mezinárodních námořních kanálech v pásmu 156-162MHz.

Mají obecně výhody VHF radiostanic, tedy částečné "ohýbání" vln a dobré pronikání vegetací. Jsou přizpůsobeny námořním podmínkám - většinou voděodolně vybavené, vodotěsné nebo dokonce i plovoucí a s přímým navolením dorozumívacího a bezpečnostního kanálu 16 (CH16) . Výkon 5W a volitelný 1W.

Tyto stanice jsou povoleny pro vnitrozemský vodní i námořní provoz. Volte je v případě, že jedete na moře. Umožní Vám se domluvit i s vestavěnými  vysílačkami přímo na lodích, jež využívají anténu na stěžni a tak je možné komunikovat na větší vzdálenosti.

Některý z nich jsou vybeveny i funkcí ATIS - kódu, jež identifikuje odesílatele (nejčastěji loď) při každém vysílání. Kód bývá přidělen úřadem (ČTÚ) a u některých plavidel / stanic je povinný.

Přednosti:

  • Tyto stanice jsou uzpůsobeny pro použití na lodi, na moři, na řece. Výrobce obvykle pamatuje i na horší počasí, které zde vládne. Jsou povětšinou vodotěsné a odolné.
  • Na klávesnici najdete velké tlačítko CH16, tedy přímou a rychlou volbu komunikačního a nouzového kanálu na moře. Mezinárodního! Stane-li se něco a vy potřebujete pomoc, stačí stisknout toto tlačítko a všichni na moři vás uslyší!
  • Mají tedy výhody PMR stanic - jako je snadné použití i pro ty, co drží vysílačku poprvé v životě a nezajímá je selektivní volba odskoků nebo ladění šumové brány. Tyto stanice, byť mohou být sofistikované, pamatují na použití v tísni, nouzi a spěchu! Tedy zmáčknutí kanálu a vysílání!
  • Další výhodou je, že budete potřebovat vždy o jednu stanici méně, než u jiných frekvencí. Spojíte se s vestavěnou lodní stanicí a to velkou vzdálenost, protože ta má anténu vysoko na stěžni (viz graf dole).
  • Tato stanice má také všechny výhody šíření signálu VHF! Tedy difrakce - ohýbání, což znamená, že se dovoláte i kousek za obzor.
  • I když pojedete na jachtu, stačí koupit za pár set korun externí anténu z magnetem, kterou dáte na střechu auta a uslyšíte se na mnoho kilometrů. V zalesněném terénu dálnice D1 to bude 12-15km, protože použijete celou kovovou plochu auta jako anténu. O tom si s PMR stanicemi můžete nechat jen zdát!
  • Jedete-li na moře, volte určitě MARINE námořní vysílačky! Uslyšíte i pravidelné hlášení o počasí.
  • Marine vysílačky mají velmi jednoduchou obsluhu.

 

Slabiny:

  • VHF signál se hůře šíří v budovách ze dřeva, železa a betonu. V historických městech u moře tedy na tom budou stejně jako PMR nebo UHF, ale na Manhattanu nic moc! :-)
  • MARINE stanice mají jen část spektra VHF. Nevyužijete s nimi pravděpodobně moc převaděčů v ČR. Jedná se o mezinárodní využívanou lodní frekvenci. Snadno tedy můžete poslouchat i pravidelné hlášení o počasí pro lodě na Labi, ale obecně může být na kanálech větší provoz zejména na moři.
  • Koupí-li si další kamarád vysílačku v hypermarketu, bude to PMR a ne Marine!
  • Univerzálnější a často i levnější řešení je vysílačka DUALBAND, která může být i levnější.Není ovšem tak jednoduchá a voděodolná.

Dosah

Dosah stanice je dán použitím. V terénu to bude 2-15km.

Ve volném prostoru - zejména na moři se řídí výkou antény nad úrovní hladiny. Není tedy dána výkonem radiostanice, ten pomůže maximálně pro odstranění rušení. Tedy mezi vestavěnou lodní radiostanicí a ruční marine stanicí je rozdíl v dosahu zejména kvůli umístění antény, kde u plachetnic je umístěna v nějvyšším bodě stěžně a tak má horizont dále, než vy na palubě.

Přesněji: Vzdálenost k VHF horizontu antény (v mílích) je přibližně trojnásobkem druhé odmocniny její výšky v metrech.

(1 NM = 1852 m = 1,852 km (přesně) )

 

 
undefined
 

 

Dosah vysílačky

Hledáte-li odpověď kde všude vám bude s vaší vysílačkou rozumět, na jakou vzdálenost se dovoláte, pak si nainstalujte RF signál